Carl Anton Trygg

Alla inlägg den 19 maj 2013

Av Anton Trygg - 19 maj 2013 23:57

Tre Kronor vann finalen med 5-1

Tre Kronor är världsmästare i ishockey för nionde gången. 0-1 vändes till 5-1 i kvällens final i Globen mot Schweiz. Detta var första gången som Tre Kronor säkrade ett VM-guld på hemmaplan.

- Äntligen får vi vinna på hemmaplan. Globen är vår. Jag är stolt över grabbarna som har slitit så hårt för det här, säger förbundskapten Pär Mårts till TV4.

Simon Hjalmarsson gjorde det ytterst viktiga 3-1-målet i mitten av tredje perioden. Han höll sig framme på returen från Gabriel Landeskogs skott och tryckte in pucken i nät.

Loui Eriksson styrde in 4-1 på Henrik Sedins skott. Henrin Sedin fick äran att fastställa slutresultatet när han skickade in 5-1 i tom bur efter 56.36

Schweiz inledde klart bäst och tog också ledningen när Roman Josi smög in mot det svenska målet och överlistade en skymd Jhonas Enroth. Erik Gustafsson kvitterade när han tryckte in 1-1 på returen från Fredrik Petterssons skott, och innan första perioden var slut hade Henrik Sedin gjort 2-1 i numerärt överläge. Daniel Sedin slog passningen, och efter ett hopslag slog Henrik in 2-1-pucken på tennis.

Andra perioden blev mållös, men Tre Kronor var bitvis tillbakatryckt av Schweiz. När Sverige fick ett numerärt överläge i slutet av perioden fick svenskarna hämta andan.

Matchen stod och vägde i tredje perioden när det svenska guldgreppet kopplades genom Hjalmarssons 3-1-mål.

Trots att Sverige hamnade i underläge och föll mot Schweiz i gruppspelet, var Mårts segerviss.

? Jag visste att Schweiz inte slår oss två gånger i rad, säger förbundskaptenen.

IOK-presidenten Jacques Rogge delade ut guldmedaljerna och räckte över VM-bucklan till Staffan Kronwall. Klockan var 22.59 när lagkaptenen höjde bucklan i ett kokande Globen.

Detta var första gången sedan 1986 som ett värdland vann hockey-VM. Den gången lyckades Sovjet med detta i Moskva

Av Anton Trygg - 19 maj 2013 23:36

Hej på er alla svenska folket! Sverige/Tre kronor besegrade Schweiz med hela 5-1 på hemmaplan i Globen i Stockholm. Det betyder att tre kronor vann VM-Guldet 2013. Jag är så sjuk stolt att jag är svensk och hejar på tre kronor. Gud vad jag är lycklig att ÖREBRO HK upp till elitserien och TRE KRONOR vann VM-Guldet. Livet Kan inte blir bättre. Nu kan ska sova gott inatt. /Anton

Av Anton Trygg - 19 maj 2013 20:41

HEJA SVERIGE!

GO SWEDEN!

Av Anton Trygg - 19 maj 2013 20:36

Hej! Nu kollar jag på VM-FNAL i hockey. SVERIGE-SCHWEIZ på kanal 4. /Anton

Av Anton Trygg - 19 maj 2013 14:17

Hej! Vet ni vad? Om en vecka får jag övningsköra YES. Det ska bli kul. Då måste jag plugga och plugga också. /Anton

Av Anton Trygg - 19 maj 2013 13:34

Hej! Nyss hemkommen från Rosie, Johan, Amanda och Moa. Vi fick fika oss dom. Nu är jag hemma. Nu ska jag göra läxan. Äta mat. Packa. Ha en bra eftermiddag på er alla. /Anton

Av Anton Trygg - 19 maj 2013 09:47

Hej och godmorgon på er alla! Nu ska jag börja söndagen med att gå upp och äta god frukost. Sen få vi se vad denna söndag kommer att erbjuda. Vi har ej planerat någon idag. Kl 20:30 idag kan Tre kronor bli segrare och vinna VM-GULD mot Schweiz. Lycka till ikväll Tre kronor. Gud vad helgen har gått snabbt det är redan söndag. Tänkt om man fick ha lite längre helg och ledig. Det hade inte varit så dumt. Njut av söndag för imorgon börjar allvaret igen. Ha en jätte bra söndag på er alla. /Anton

Av Anton Trygg - 19 maj 2013 01:35

Godnatt Sverige. Nu ska jag sova. /Anton

Goodnight Sweden. Now I sleep. /Anton

Presentation


Hej! Jag heter Anton Trygg och kommer från Ludvika i Dalarnas län men bor också i Örebro. Här på bloggen kommer jag och skriva om allt möjligt. Hälsningar från Anton

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards